... z rozdziałem dr hab. Wiesława Alejziaka, prof. AWF
Miło nam poinformować, że właśnie ukazał się kolejny międzynarodowy podręcznik akademicki z zakresu turystyki, w którym autorem jednego z rozdziałów jest pracownik Wydziału Turystyki i Rekreacji dr hab. Wiesław Alejziak, prof. AWF. To już czwarty w ostatnich trzech latach, duży międzynarodowy projekt wydawniczy, do którego nasz profesor został zaproszony.
Tym razem chodzi o książkę prezentującą aktualne badania i wiedzę na temat planowania turystycznego „HANDBOOK ON TOURISM PLANNING” [https://www.e-elgar.com/shop/gbp/handbook-on-tourism-planning-9781803923581.html]. W pracy tej, którą pod względem naukowym zredagował profesor Philip F. Xie z Uniwersytetu w Ohio (USA), znalazł się m.in. rozdział napisany przez prof. Wiesława Alejziaka zatytułowany „Global Risks and Challenges of Tourism Planning”. Podręcznik został wydany przez 200-punktowe wydawnictwo Edward Elgar Publishing i jest dostępny zarówno w wersji drukowanej jak i elektronicznej. Wzorem kilku wcześniejszych projektów wydawnictwa, książka ta ma być jednym z wiodących podręczników kształcenia akademickiego z zakresu turystyki na całym świecie.
Wcześniej, w 2022 roku, również w ramach serii Research Handbooks in Tourism wydana została książka „HANDBOOK ON TOURISM, PUBLIC HEALTH AND WELLBEING”, w której znajduje się rozdział profesora zatytułowany: „Public Health and Wellbeing in Tourism Policy: Myths and Reality”. Warto dodać, że fragmenty tego rozdziału są wykorzystywane w promocji tak samej książki, jak i całego wydawnictwa (są dostępne online na stronie: https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=&id=D8KdEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA170&dq=%22folia+turistica%22&ots=TlVHnu08IY&sig=Dh-m7UcuMOimWJzq09tNF6vwo8w&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false).
Jeszcze innym dużym międzynarodowym projektem – tym razem wydawnictwa Routledge Taylor & Francis – do którego zaproszono W. Alejziaka, było wydanie czterotomowego dzieła „Early Framers of Tourism Knowledge”. Każdy z tomów prezentuje biografie naukowe oraz wkład najwybitniejszych światowych prekursorów badań nad turystyką w rozwój wiedzy na temat tego zjawiska (w sumie znajdzie się tam opis dorobku 80 największych badaczy turystyki - na razie ukazały się trzy tomy dzieła). W wśród tej prawdziwej światowej elity badaczy i teoretyków turystyki znalazł się jeden Polak, którym jest Profesor Krzysztof Przecławski. Jego biogram naukowy oraz charakterystykę wkładu w rozwój wiedzy o turystyce, w postaci obszernego rozdziału zamieszczonego w trzecim tomie książki, napisał Wiesław Alejziak. Z rozdziałem tym - zatytułowanym: Krzysztof Przecławski: sociology, philosophy and the ethics of Tourism” - można zapoznać się pod linkiem: https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=&id=H-m9EAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT54&ots=Rthp7UDqe6&sig=sztkiVk-BNBoCjK9ylCLcGHikR4&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
Ostatnim ze wspomnianych czterech projektów, w których brał udział profesor W. Alejziak jest wydanie monumentalnego, czterotomowego (liczącego ponad 3500) stron dzieła „Encyclopedia of Tourism Management and Marketing” [https://www.e-elgar.com/shop/gbp/encyclopedia-of-tourism-management-and-marketing-9781800377479.html] . Był to nie tylko największy z tych projektów, ale w ogóle największy projekt wydawniczy jaki był realizowany w całej historii badań nad turystyką. Prace nad opracowaniem „Encyklopedii …” trwały ponad 3 lata, a 1236 tzw. entries (czyli rozbudowanych kilkustronicowych haseł z wykazem podstawowej literatury, które były recenzowane oraz traktowane są jak rozdziały w monografiach naukowych) zostały opracowane przez prawie tysiąc autorów z kilkudziesięciu krajów świata. Encyklopedia wydana została zarówno w wersji elektronicznej jak i tradycyjnej. Do udziału w tym projekcie zaproszono tylko sześciu autorów z Polski, którzy opracowali w sumie 9 haseł. W. Alejziak był jednym z nich, który – co warto podkreślić – należał do bardzo wąskiej grupy naukowców, którzy opracowywali więcej niż jedno entries (w sumie jest autorem trzech haseł: „International Tourism Organizations (ITO’s)”, które opracowałem samodzielnie oraz dwóch innych - „Megatredns and Tourism” i „Internationalisation Ladder in Tourism” - opracowanych wspólnie z dr hab. Piotrem Zmyślonym, prof. UEP). Warto zapoznać się z pracą opisującą całe przedsięwzięcie: Buhalis, D., 2022, Tourism Management and Marketing in Transformation: Editor’s Statement and Introduction. Online: https://www.academia.edu/44983865/). Na zdjęciu poniżej Profesor Dimitrios Buhalis (W. Brytania), który był nie tylko pomysłodawca wydania „Encyklopedii”, ale wykonał także tytaniczną wręcz pracę nad redakcją naukową tego monumentalnego dzieła.
Online:https://microsites.bournemouth.ac.uk/tourism/2022/09/16/buhalis_encyclopedia/
Warto też zwrócić uwagę na oryginalną kampanię marketingową, jaka towarzyszyła wydaniu „Encyklopedii …”. Poniżej podano kilka linków do filmów promujących projekt oraz przedstawiających samo dzieło:
- CAPTAIN BUHALIS WELCOME TO THE ENCYCLOPEDIA: https://tinyurl.com/CaptainBuhalisWelcomeETMM
- Culture Heritage VIDEO Encyclopedia Tourism Management and Marketing: https://youtu.be/t_HciG5cQrA
- Management VIDEO Encyclopedia Tourism Management and Marketing: https://youtu.be/Yg39bWJb2Hc