Nauczyciel WF liderem i koordynatorem działań dla zdrowia w szkole
Projekt „Nauczyciel WF liderem i koordynatorem działań dla zdrowia w szkole” jest pilotażowym, kompleksowym programem dodatkowych elementów kształcenia na kierunku nauczycielskim realizowanym na Wydziale Wychowania Fizycznego i Sportu Akademii Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie.
O projekcie
- Projekt polega na przygotowaniu modyfikacji programu kształcenia dla studentów AWF w Krakowie (przyszłych nauczycieli wychowania fizycznego) i przeprowadzeniu tego kształcenia wśród 774 studentów na kierunku nauczycielskim: Wychowanie Fizyczne. Program będzie dostosowany do zmian w systemie edukacji - uwzględniających koncepcję zindywidualizowanego podejścia do ucznia (indywidualizacji procesu kształcenia) oraz wymogi stawiane przez otoczenie społeczno-gospodarcze. Projekt obejmie wsparciem dwa roczniki studentów studiów stacjonarnych I i II stopnia kierunku Wychowanie Fizyczne (łącznie 774 os, w tym: I stopień studiów - 262 os. x 2 roczniki tj. 524 os, II stopień studiów: 125 os. x 2 roczniki tj. 250 os.), i będzie realizowany poprzez zaplanowane w projekcie działania polegające na przeprowadzeniu dodatkowych warsztatów, studenckich praktyk pedagogicznych w szkole i organizacji obozów letnich szkoleniowych. Realizacja zajęć na kolejnym roczniku kształcenia w projekcie będzie poprzedzona modyfikacją programu zrealizowanego na pierwszej edycji w projekcie oraz wnioskami/doświadczeniami uzyskanymi we wcześniejszej edycji.
- Celem głównym projektu jest wzmocnienie przedmiotowych i pedagogicznych kompetencji studentów, niezbędnych dla realizacji edukacji zdrowotnej w szkole, a także poprzez gromadzenie doświadczeń praktycznych (praktyki, obozy, warsztaty, seminaria), wzmocnienie ich pozycji na rynku pracy, również w obszarze pozaszkolnych form kultury fizycznej (rekreacji i sportu). Istotnym elementem projektu będzie współpraca z pracodawcami (szkołami) w obszarze realizowanych podczas praktyk projektów z zakresu edukacji zdrowotnej, realizowanych we współpracy z nauczycielami innych niż wf specjalności oraz pracownikami szkoły: pielęgniarką szkolną, pedagogiem i/lub psychologiem szkolnym.
- Zadania projektu będą realizowane głównie podczas:
- - praktyk pedagogicznych w szkole,
- - letnich obozów szkoleniowych,
- - warsztatów z wybranych obszarów edukacji zdrowotnej,
- - realizacji przedmiotów: teoria wf, metodyka wf, edukacja zdrowotna
(szczegóły - „Opis działań projektowych”)
Nr projektu: POWR.03.01.00-00-KN63/18
Wartość projektu: 1 964 568,00 zł
Dofinansowanie projektu: 1 904 378,00 zł
Opis działań projektowych
Celem działania będzie przygotowanie przyszłych nauczycieli do diagnozy i oceny trzech kategorii (obszarów) efektów szkolnego wychowania fizycznego:
- Kondycji i zdrowia ucznia (profil kondycyjno-zdrowotny),
- Kompetencji technologicznych (umiejętności, wiadomości, itp) ucznia.
- Kompetencji kierunkowych (postawy, motywacje itp.) ucznia.
Opracowanie oprogramowania do kalkulatora diagnozy i oceny z wychowania fizycznego zostanie zlecone firmie zewnętrznej związanej z edukacją, która wprowadzi to narzędzie do dziennika elektronicznego. Będą zatem z niego mogli korzystać nauczyciele wf
z całej Polski.
Celem działania będzie przygotowanie studentów do diagnostyki, za pomocą wybranych prób, metod pomiaru itp., sprawności fizycznej powiązanej ze zdrowiem (koncepcja HR-F), sprawności funkcjonalnej oraz wybranych wskaźników rozwoju somatycznego .
Działania w ramach ww. zadania, to:
- stworzenie pracowni diagnostycznej, w tym zakup sprzętu, narzędzi do diagnozy sprawności fizycznej, funkcjonalnej oraz pomiaru wybranych wskaźników somatycznych,
- opracowanie tzw. profilu kondycyjno-zdrowotnego ucznia,
- realizacja części ćwiczeń z teorii i metodyki wychowania fizycznego (na I i II stopniu studiów) z tematyki dot. diagnozy sprawności motorycznej i wybranych wskaźników somatycznych w ww. pracowni, co ma służyć przygotowaniu studentów do diagnozowania wskaźników zdrowia pozytywnego u uczniów oraz wyposażeniu ich w kompetencje diagnostyczne i interpretacyjne sprawności fizycznej powiązanej ze zdrowiem.
Celem zadania będzie przygotowanie studentów do projektowania i realizacji projektów edukacyjnych z zakresu szeroko pojętej edukacji zdrowotnej. Warsztaty realizowane będą w małych, dwunastoosobowych grupach:
- dla studentów studiów I stopnia w semestrach: I, II, III, IV, V
- dla studentów studiów II stopnia w semestrach: I i II.
Wymiar godzinowy jednego warsztatu: 5 godzin
Tematyka warsztatów - studia I stopnia:
- W 1: Racjonalne gospodarowanie czasem wolnym, umiejętność organizacji wypoczynku biernego i czynnego. Znaczenie rekreacyjno-sportowej aktywności fizycznej dla regeneracji organizmu oraz zachowania zdrowia. Formy i jakość wypoczynku a zdrowie psychiczne (inne wymiary zdrowia) (semestr I).
- W 2: Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych w zakresie regularności i jakości spożywanych posiłków. Racjonalne wybory żywieniowe. Żywienie w warunkach wysiłku fizycznego. Profilaktyka zaburzeń (semestr II).
- W 3: Testowanie sprawności motorycznej i funkcjonalnej oraz wybranych wskaźników antropometrycznych. Analiza i interpretacja danych pomiarowych. Projektowanie indywidualnych programów kompensacyjno-korektywnych dla uczniów (semestr III).
- W 4: Jak być mądrym odbiorcą informacji na temat uwarunkowań i zagrożeń zdrowia? Kompetencje w zakresie krytycznej oceny różnych źródeł informacji nt. aktywności fizycznej, odżywiania i innych czynników determinujących zdrowie (semestr IV).
- W5: Zapobieganie przemocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym kształtowanie i wzmacniane indywidualnych kompetencji w zakresie przeciwdziałania różnym formom agresji. Kształtowanie umiejętności i postaw asertywnych oraz kompetencji w zakresie efektywnego rozwiązywania sytuacji konfliktowych (semestr V, nauczyciel zagraniczny).
Tematyka warsztatów - studia II stopnia:
- W1: Walory poznawcze i zdrowotne oraz bezpieczeństwo różnych form aktywności terenowej (kolonie, obozy, wycieczki). Metody postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia. Podstawowe założenia pierwszej pomocy w najczęstszych zagrożeniach zdrowia w warunkach aktywności terenowej (urazy, zatrucia itp.) (semestr I).
- W 2: Współpraca w grupie/zespole. Podejmowanie zespołowych decyzji. Odpowiedzialność lidera i zespołu (semestr II, nauczyciel zagraniczny).
Celem zadania będzie przygotowanie studentów do roli lidera i koordynatora edukacji zdrowotnej w w szkole. Zadanie będzie realizowane poprzez organizację dodatkowych godzin praktyk w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych dla studentów I i II stopnia,
Podczas dodatkowych godzin praktyk realizowane będą projekty z zakresu edukacji zdrowotnej powiązanej z aktywnością fizyczną, opracowane przez studentów podczas warsztatów (I i II stopień studiów) oraz podczas zajęć z przedmiotów: edukacja zdrowotna (I stopień), teoria i metodyka WF (II stopień). Projekty te wdrażane będą do praktyki szkolnej we współpracy z nauczycielami innych specjalności, pielęgniarką szkolną i pedagogiem/psychologiem szkolnym,
Termin praktyk: semestr IV stud. I st. i semestr II stud. II st. - realizacja wrzesień, bezpośrednio przed praktyką nauczycielską z zakresu wychowania fizycznego,
Czas trwania praktyki: 20 godzin (1 tydzień).
Celem obozów będzie przygotowanie studentów do pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz pełnienia roli animatora aktywności prozdrowotnej z wykorzystaniem pozaszkolnych form wf – obozu letniego, a także przygotowania do planowania i prowadzenia przedsięwzięć turystyczno-rekreacyjnych.
Przedmiotem zadania jest przeprowadzenie obozów letnich (zajęcia ruchowe w terenie, nad wodą, w wodzie) z elementami edukacji zdrowotnej.
Obozy będą realizowane na I st. studiów (IV semestr) i na II st. studiów (II semestr):
- I stopień - 4 dni (przedłużenie dotychczasowego obozu letniego o cztery dni),
- II stopień - 6 dni (obóz planowany w dwóch turach, 60 studentów w jednej turze).
W trakcie obozu na II st. studiów przewidziano możliwość uzyskania uprawnień instruktorskich z turystyki rowerowej, kajakarstwa lub windsurfing.
Zadanie zakłada upowszechnienie wyników projektu poprzez organizację seminariów oraz wydanie monografii. Seminaria zaplanowano po każdym roku realizacji projektu (w czerwcu). Ich celem będzie upowszechnienie i wymiana wiedzy/doświadczeń zgromadzonych podczas realizacji dotychczasowych zadań w projekcie, zaprezentowanie dobrych praktyk itp.
Grupa docelowa: studenci, nauczyciele wf - opiekunowie praktyk oraz nauczyciele innych specjalności, psycholog, pedagog szkolny oraz personel szkolny (np. pielęgniarka) współpracujący w realizacji zadań edukacji zdrowotnej w szkole.
Analogicznie - monografia.
Zespół projektowy
- • Kierownik Projektu:
dr hab. Grażyna Kosiba, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., tel. 12/683-15-70 - Koordynator Merytoryczny ds. praktyk w projekcie:
dr Elżbieta Szymańska, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. - Koordynator Merytoryczny ds. obozów w projekcie:
dr Paweł Ochwat, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. - Specjalista ds. organizacji i logistyki zajęć w projekcie:
Anna Teleśnicka, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., - Specjalista ds. rozliczeń:
Rafał Kopeć, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..pl, tel. 12/683-14-98 - Specjalista ds. monitoringu i ewaluacji:
Joanna Stępień, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Regulamin_projektu.pdf | [ ] | [00] | 314 kB |
zal_1_umowa_lic.pdf | [ ] | [01] | 279 kB |
zal_2_umowa_sum.pdf | [ ] | [02] | 279 kB |
zal_3_deklaracja_uczestnictwa_formularz_zgloszen.pdf | [ ] | [03] | 253 kB |
zal_4_osw_uczestnik_dot_danych_osob.pdf | [ ] | [04] | 303 kB |
zal_5_rezygnacja_z_udziału_w_projekcie.pdf | [ ] | [05] | 241 kB |