Wsparcie z programu: K203 - Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk
Support of the Snoezelen concept and its integration into university education
O projekcie
„Support of the Snoezelen conceptand its integration into university education”
Nr projektu: 2020-1-CZ01-KA203-078267
Projekt koncentruje się na opracowaniu i rozszerzeniu koncepcji Snoezelen na poziomie uniwersyteckim. W szczególności projekt dotyczy włączenia przedmiotu Snoezelen do edukacji uczniów na kierunkach pedagogicznych, pedagogiczno-psychologicznych, społecznych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych.
Głównym celem projektu jest opracowanie kompleksowej metodyki nauczania, materiałów dydaktycznych i programu nauczania przedmiotu „Snoezelen” na poziomie uczelni międzynarodowych, tak aby przedmiot był dostosowany do mobilności studentów zagranicznych.
Okres realizacji projektu to łącznie 3 lata (od 1 września 2020 r. Do 31 sierpnia 2023 r.).
Całkowite zatwierdzone wsparcie finansowe dla tego projektu ze środków Unii Europejskiej wynosi 255 577,00 €. Budżet projektu przeznaczony dla AWF Krakow: 63 090,00 €
Informacje o projekcie i jego wynikach zostaną także opublikowane na stronie internetowej Leadra Projektu https://www.slu.cz/fvp/cz/snoezelen. Informacje o projekcie są również publikowane na oficjalnej stronie Unii Europejskiej na platformie Erasmus+ Project Results Platform, pod następującym adresem: Project Card.
Snoezelen is now regarded as an innovative method whose aim it is to encourage a person with disability or disadvantage to the activity based on sensory stimulation thanks to a unique environment created. Snoezelen uses and combines numerous therapeutic, educational and relaxation activities which enhance the quality of life and purposefully promote human development. The concept was already created in the 1970s in the Netherlands and its spreading is evident throughout the world. Snoezelen is expertly auspiced by the International Snoezelen Association (ISNA-MSE).
The project “Support of the Snoezelen concept and its integration into university education” is focused on the development and expansion of Snoezelen in university level. Specifically, the project relates to the inclusion of the Snoezelen course in the education of students of special education, pedagogical psychology, and social, therapeutic and rehabilitative fields. The main objective of the project is to prepare comprehensive instruction methodology, instruction material and syllabus of the course "Snoezelen" at an international tertiary-educational level so that the course is applicable in international student mobility.
For the goals of social policy and inclusion of people with special needs, developing the fields of helping professions is currently essential. Strategic partnerships of the proposed project will bring about, apart from outputs related to the creation of innovative instruction of a course, further comparative discussion, experience and possibilities of scientific research activities of the participants. The created course Snoezelen will expand the possibilities of inbound and outbound students and scholars from and to abroad, promoting the internationalization of lesser regional universities. Sharing large amounts of information about Snoezelen is a driving force for further development of the fields which implement it.
The individual output items of the project which are related to its objectives include:
- publishing a professional monograph and individual scientific papers on the issue of the Snoezelen and its teaching;
- creating video-recordings and a set of supplementary case studies for instructions;
- designing the "Snoezelen” course for student mobilities.
The target group are university professors/teachers and students. The outputs of the project activities will most affect future students of the subjects who will have a newly conceived course in the fields of helping professions, and scholars/university teachers who can increase professional competence and through cooperation with foreign partners broaden the adequate outputs, such as articles and professional publications, influencing further the theory of Snoezelen.
The three cooperating universities who constitute the proposed partnership include a team from the Czech Republic from the Faculty of Public Policies, Silesian University in Opava, a team from the Republic of Poland from the Faculty of Rehabilitation, University of Physical Education in Krakow (Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronislawa Czecha w Krakowie) and a team from the Kingdom of Spain from the Faculty of Education, Psychology and Social Affairs, University of Lleida (Facultat d’Educació, Psicologia i Treball Social de la Universitat de Lleida).
The international partnership undoubtedly brings specific value to the proposed project, as the unification of contents of instruction the course at the university level will help create a methodically structured instruction model focused on Snoezelen, which is currently missing completely. Consequently, it is possible to further develop the subject and strengthen, clarify its content and make it more transparent throughout the European area.
The anticipated positive outcome is the elaboration of methodological materials, professional publications, and providing comparative outputs, which will of course be available to all students and scholars of the partner coalition. As part of the project, we expect the newly created partnership to also bring about innovative increase in competences of the participating university teachers, connected to both their professional profile in science, and their approach to the students. As part of the project, comparative outputs associated with the process of instruction in the field of Snoezelen are expected to be based on feedback and intensive use of the results for further development.
Partnerzy
Zespół projektowy
Internal Project Leader dr Agnieszka Smrokowska-Reichmann
Lider Projektu po stronie Akademii Wychowania Fizycznego w projekcie „Support of the Snoezelen conceptand its integration into university education” (nr projektu 2020-1-CZ01-KA203-078267) realizowanego w ramach KA203 - Strategic Partnerships for higher education finansowanego ze środków Komisji Europejskiej.
Member of the research team
Member of the research team
mgr Dorota Kurbiel
Internal Project and Finance Manager
mgr Tomasz Róg
tel. 12 6831498
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Aktualności
W sierpniu 2023 roku dobiegł końca międzynarodowy projekt badawczy „Support of the Snoezelen concept and its integration into university education” (2020-1-CZ01-KA203-078267) trwający od 2020 roku w ramach programu Erasmus+ i współfinansowany przez Komisję Europejską.
AWF w Krakowie brała udział w projekcie wraz z Uniwersytetem w Opavie (Czechy) oraz Uniwersytetem w Lleida (Katalonia). Kierownikiem krajowym projektu była dr Agnieszka Smrokowska-Reichmann, a członkami zespołu dr Anna Bukowska i mgr Dorota Kurbiel.
Trzy lata projektu były pracowite i bardzo owocne. Wypełniały je regularne i wielokrotne spotkania, kolejno w każdym z trzech krajach uczestniczących w projekcie. Organizowaliśmy wzajemne wizyty studentów i wykładowców, wykłady i ćwiczenia, a także prowadzenie warsztatów i szkoleń dla osób spoza uczelni zainteresowanych metodą Snoezelen.
Uwieńczeniem projektu było napisanie i wydanie po pozytywnych recenzjach anglojęzycznego podręcznika akademickiego. Każda z części tej publikacji ukazuje metodę Snoezelen z osobnej perspektywy. W przypadku Polski jest to perspektywa terapii zajęciowej.
Jest to pierwsza tego typu książka w skali Europy. Prezentowany podręcznik adresowany jest nie tylko do osób związanych ze szkolnictwem wyższym, ale także do terapeutów zajęciowych, pedagogów specjalnych i psychologów, którzy chcieliby wykorzystać w swojej pracy możliwości, jakie daje metoda Snoezelen.
Tu można bezpłatnie pobrać książkę:
https://www.slu.cz/fvp/en/snoezelenoutputs
Cieszymy się, że jako pracownicy Wydziału Rehabilitacji Ruchowej AWF w Krakowie mogłyśmy wziąć udział w tak znaczącym przedsięwzięciu, przyczynić się do propagowania Snoezelen jako nowej metody terapeutycznej oraz zacieśnić naszą współpracę z uczelniami z innych krajów.
Dr Agnieszka Smrokowska-Reichmann
Dr Anna Bukowska
Mgr Dorota Kurbiel
W dniu 29.10. W 2020 roku odbyło się pierwsze międzynarodowe spotkanie projektu „Snoezelen”. Ze względu na niekorzystną sytuację epidemiologiczną spotkanie to odbyło się online za pośrednictwem MS Teams. TU program spotkania.
Pomimo ograniczeń z zachowaniem środków bezpieczeństwa przeciwko rozprzestrzenianiu się Covid-19, odbył sie wyjazd roboczy dr. Kateřiny Janků z Instytutu Nauk Pedagogicznych i Psychologicznych do Akadami Wychowania Fizycznego w Krakowie.
Celem wyjazdu była nie tylko promocja obszaru pedagogiki specjalnej, która powstaje na Wydziale Polityki Publicznej w Opawie, ale także usprawnienie partnerstwa i współpracy między ekspertami i współpracownikami Akademii Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie, szczególnie wśród pracowników naukowych i studentów Zakładu Zajęć Rekreacyjnych i Terapii Zajęciowej.
W ciągu trzech dni można było, dzięki stałej możliwości odbywania praktyk praktycznych na uczelniach w Polsce, zobaczyć i porównać przebieg nauczania w salach multisensorycznych Snoezelen, prowadzonych przez dr. Agnieszka Smrokowska - Reichmann. Jednocześnie udało nam się przedyskutować z partnerami możliwości wyjazdów i pobytów studyjnych w ramach mobilności międzyuczelnianej. Według wszystkich informacji dużym wyzwaniem jest zwiększenie motywacji uczniów do podróżowania w podobnych lub interesujących dyscyplinach i dyscyplinach, takich jak Snoezelen. Jest to udostępnianie i przekazywanie wiadomości dotyczących nauczania Snoezelen w kontekście ogólnoeuropejskim, które jest częścią trwającego projektu Wsparcie koncepcji Snoezelen i jej integracji z edukacją uniwersytecką, koordynowanego przez nasz Wydział Polityki Publicznej.
Oryginalne opracowanie dostępne TU.
W dniach 11-13 10.2021 odbyło się kolejne międzynarodowe spotkanie w ramach projektu 2020-1-CZ01-KA203-078267 -„Support of the Snoezelen concept and its integration into university education”. Współpracujące w projekcie zespoły z Czech, Hiszpanii i Polski spotkały się najpierw na Uniwersytecie w Opavie, a następnie 14.10.2022 na Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie. Program spotkania obejmował praktykę terapii Snoezelen z różnymi grupami odbiorców, dyskusje dotyczące publikacji związanych z projektem oraz wspólnych działań i podziału zadań na dalszych etapach projektu.
Dnia 19.03 na Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie odbył się warsztat „Wprowadzenie do metody Snoezelen”. Było to wydarzenie zorganizowanie w ramach międzynarodowego projektu badawczego 2020-1-CZ01-KA203-078267 -„Support of the Snoezelen concept and its integration into university education”.
Warsztat przebiegał pod hasłem: Dlaczego warto zainteresować się Snoezelen?
Na program warsztatu składały się następujące punkty:
- Geneza i adresaci metody Snoezelen
- Główne zasady i efekty sesji Snoezelen
- Prawidłowe pomieszczenie Snoezelen
- Błędy, których trzeba unikać
Podczas warsztatu odbyła się także wizyta studyjna w pomieszczeniu Snoezelen, znajdującym się na terenie AWF i wchodzącym w skład Centralnego Laboratorium Naukowo-Badawczego.
Warsztat prowadziły: dr Agnieszka Smrokowska-Reichmann i dr Anna Bukowska z Zakładu Terapii Zajęciowej Sensorycznej. W warsztacie uczestniczyło 27 osób.